Podwójna cena za sklepowe reklamówki. Ile zapłacimy za torby przy kasie po zmianach w prawie?

Czytaj dalej
Fot. AB
Anastazja Bezduszna

Podwójna cena za sklepowe reklamówki. Ile zapłacimy za torby przy kasie po zmianach w prawie?

Anastazja Bezduszna

Sklepy już zmieniły cenniki na torby foliowe. Od 2 września niektórych może zaskoczyć cena za reklamówkę na paragonie. Zapominalscy stracą najwięcej, bo po zmianach w ustawie o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi do każdej zakupionej torebki foliowej w sklepie, aptece czy piekarni, będą musieli wyłożyć jeszcze 25 groszy. To opłata recyklingowa oraz podatek VAT. Sprawdziliśmy, ile kosztują teraz w sklepach reklamówki.

Opłata recyklingowa obowiązuje od 2018 roku. Do września 2019 roku naliczana była tylko na lekkie torebki od 15 do 50 mikrometrów grubości. Rząd uznał jednak to ograniczenie za mało skuteczne. Sklepy znalazły sposób na ominięcie podatku, i wprowadziły wielorazowe torby foliowe, często produkowane z recyklingu, które miały grubość co najmniej 50 mikrometrów. To oznacza, że nie podlegały opłacie recyklingowej. Oczywiście za grubsze reklamówki trzeba było i tak płacić więcej, ale państwo nie dostawało z tego ani grosza. Od poniedziałku za każdą reklamówkę zapłacimy 25 groszy więcej (20 opłaty recyklingowej plus VAT). Co oznacza, że za najtańszą torebkę, która kosztowała 25 groszy ( jak na przykład miała Biedronka i Auchan) po zmianach w prawie zapłacimy już 50.

Wzrost cen na reklamówki

- Zawsze działamy zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Dostosowujemy się do przyjętych zmian w zakresie opłaty recyklingowej. Od 1 września do aktualnych cen toreb foliowych o grubości powyżej 50 mikronów doliczamy opłatę recyklingową, to jest 0,25 gr brutto za sztukę

- komentuje Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska.

Obecnie najtańsza reklamówka w Lidlu kosztuje 50 groszy. O grosz mniej zapłacimy za torbę foliową w Biedronce.

- Mocne i grube reklamówki, powyżej 50 mikrometrów, w cenie 49 groszy za sztukę. Są to torby w 80 procent pochodzące z recyklingu - mówi Justyna Rysiak, menedżer ds. relacji zewnętrznych w sieci Biedronki. - Większe reklamówki w naszych sklepach sprzedają się w cenie 65 gr za sztukę.

Zobacz też: Reklamówki będą jeszcze droższe. Za jedną siatkę zapłacimy nawet 50 groszy

Papierowa torba alternatywą

Wygląda na to, że po dołożeniu opłaty rekcyklingowej cena za foliową torebkę jest prawie taka sama jak za papierową. Aleksandra Robaszkiewicz z Lidl Polska podkreśla też, że klientom sklepów Lidl Polska oferowano również alternatywę – papierowe torby w cenie 69 groszy za sztukę. Mają one certyfikat FSC, który potwierdza, że wykorzystany surowiec pochodzi z legalnego i zrównoważonego źródła.

Papierową torbę tez kupimy w sieci sklepów Biedronka za 69 groszy.

- "Dobra Torba" to pierwsza w Biedronce papierowa torba, wykonana z papieru w 50 proc. pochodzącego z recyclingu. Dodatkowo dzięki zakupowi torby klienci przyczynią się do przeciwdziałaniu marnowaniu żywności, ponieważ 20 gr z każdej sprzedaży torby, zostanie przekazane do banków żywności

- mówi Justyna Rysiak.

Zobacz też: Less Waste w Poznaniu: Zobacz listę miejsc, gdzie produkt dostaniesz do swojego pojemnika. Sklepy pomogą ci produkować mniej śmieci

Ile kosztuje reklamówka od września 2019?

Anastazja Bezduszna

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.