Operatorzy logistyczni zdają sobie sprawę ze znaczenia trójmiejskiego rynku

Czytaj dalej
Fot. Karolina Misztal
Aleksandra Chomicka

Operatorzy logistyczni zdają sobie sprawę ze znaczenia trójmiejskiego rynku

Aleksandra Chomicka

Jakie czynniki sprawiają, że deweloperzy operujący na rynku powierzchni magazynowych wybierają Trójmiasto? Zmodernizowana infrastruktura, mocna gospodarka, rozwijający się rynek pracy.

Nie bez znaczenia jest również i to, że grunty na Pomorzu są dobrze przygotowane administracyjnie i prawnie, co pozwala na szybkie rozpoczęcie inwestycji na ich obszarze.

Dla deweloperów magazynowych szczególnie atrakcyjne grunty leżą przy obwodnicy: w rejonie Pruszcza - aż do Kowali, a także w rejonie Kokoszek Przemysłowych. Druga oś to rejon rafinerii, czyli dawnej drogi krajowej nr 7. W każdym z tych obszarów jest jeszcze potencjał do zabudowy. Dynamicznie rozwijająca się infrastruktura Pomorza w znacznym stopniu może wpłynąć na dalszy rozwój rynku magazynowego w tym regionie.

RELACJA KOSZTU NABYCIA DO POTENCJAŁU NIERUCHOMOŚCI

Przede wszystkim mamy jednak atut nie do przebicia: port. Dla dostawców np. z Azji jest on najdalej wysuniętym na północ niezamarzającym portem morskim, do którego mogą dostarczyć przez cały rok towary.

Ze względu na dwa dobrze działające terminale - gdański, który powiększył się w ostatnim czasie dwukrotnie, i gdyński, zacieśnia się również współpraca z krajami położonymi na północ od Polski.

- Port w Gdańsku odgrywa ważną rolę w Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który łączy państwa nordyckie z krajami Europy Wschodniej i Południowej. Nasza elastyczność w zakresie budowy i zarządzania nieruchomościami, a także duża dostępność powierzchni sprawiają, że Pomorskie Centrum Logistyczne jest idealnym rozwiązaniem dla klientów z różnych branż - zarówno tych, którzy prowadzą działalność operacyjną na wielką, jak i mniejszą skalę, oraz tych, którzy chcą, aby ich firma rozrastała się na inne rynki europejskie - twierdzi Maciej Madejak, Goodman Head of Business Development w Polsce. PCL to flagowa inwestycja w Polsce firmy Goodman - globalnego eksperta w dziedzinie budowy i zarządzania nieruchomościami logistycznymi. Jego położenie ułatwia klientom prowadzenie działalności logistycznej i produkcyjnej, dając im dostęp do usług oferowanych przez DCT Gdańsk, jedyny głębokowodny terminal kontenerowy na Bałtyku, który jest w stanie przyjmować statki oceaniczne nawet z Dalekiego Wschodu. W październiku 2016 r. otwarto drugie nabrzeże, co podwoiło zdolności przeładunkowe portu do 3 milionów TEU rocznie. Jednocześnie dostępność usług logistycznych, celnych (ang. port-centric logistics) i transportu morskiego sprawia, że klienci PCL mogą obniżyć koszty spedycji i usprawnić dystrybucję towarów w całej Europie, a także na rynkach pozaeuropejskich.

Odpowiadając na duże zainteresowanie pierwszą inwestycją, Goodman buduje w PCL drugi magazyn o powierzchni 36,7 tys. m kw. Po zakończeniu inwestycji łączna powierzchnia PCL wyniesie ponad 88 tys. m kw. Umowy najmu, zawarte jeszcze przed oddaniem nowego obiektu do użytku, potwierdzają wysoką atrakcyjność PCL na rynku powierzchni magazynowych.

Jednak - zdaniem analityków - najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie roli przeładunkowej PCL z dalszym ciągiem procesu spedycji, najlepiej na zasadzie... symbolicznego przerzucenia kontenera przez płot, czyli stworzenia na miejscu dalszego ciągu. Chodzi o to, by części, elementy i podzespoły były od razu nie tylko przeładowywane, ale też konfekcjonowane, montowane i dalej ekspediowane - częściowo w głąb lądu, a niejednokrotnie dalej również drogą morską. Zdaniem ekspertów, w dłuższej perspektywie może to być duży atut sprzyjający rozwojowi regionu i wpływający na zwiększone zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty magazynowe i powierzchnie przemysłowe w ich okolicy.

DO POTENCJAŁU NIERUCHOMOŚCI

W plebiscycie Prime Property Prize 2016 inwestycją roku w tym segmencie rynku zostało Centrum Logistyczne 7R Logistic Gdańsk-Kowale IV. To wyróżnienie tym większe, że deweloper stanął w szranki z takimi tuzami jak Panattoni, hegemon w tej branży na polskim rynku.

- Staramy się budować nie tylko zwykłe magazyny, ale wyjątkowe obiekty - mówi Tomasz Lubowiecki, prezes zarządu 7R Logistic SA. Doceniają to klienci: miesiąc po oddaniu do użytku był on skomercjalizowany. Czy ten sukces powtórzy kolejny magazyn o pow. 33 tys. m kw., ostatni w parku w Kowalach, który inwestor oddał do użytku w tym roku?

- Widoczne jest bardzo duże zainteresowanie najemców, nie tylko ze względu na atrakcyjne czynsze (te utrzymują się na dość niskim poziomie w całym kraju), ale także ze względu na możliwość wynajęcia powierzchni dopasowanej do ich indywidualnych potrzeb. Współpracujemy z firmami z wielu branż m.in. FMCG, logistycznej, odzieżowej, elektronicznej czy chemicznej. Niektórzy klienci prowadzą też lekką produkcję. Zawsze staramy się sprostać ich oczekiwaniom - mówi Marzena Zaczkiewicz, leasing manager 7R Logistic. - W tym roku oddaliśmy do użytku Kowale V, planowane jest rozpoczęcie budowy ostatniej, szóstej części (18 tys. m kw.) w parku, dzięki czemu jego łączna powierzchnia będzie wynosiła ponad 140 tys. m kw. Ponieważ popyt na najlepsze powierzchnie magazynowe w Trójmieście nie słabnie, wciąż pojawiają się nowe firmy zainteresowane wynajmem - 7R Logistic planuje budowę kolejnych inwestycji magazynowych w regionie - dodaje. Także inni deweloperzy obecni w Trójmieście są gotowi rozpoczynać inwestycje. Nowe projekty pojawią się jeszcze w tym roku.

Aleksandra Chomicka

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.