Nowe drogi i tory w porcie. Szykuje się ogromna inwestycja [MAPA]

Czytaj dalej
Fot. portgdansk.pl
Jacek Klein

Nowe drogi i tory w porcie. Szykuje się ogromna inwestycja [MAPA]

Jacek Klein

PKP Polskie Linie Kolejowe zamierzają zrealizować inwestycje w poprawę dostępności do portu warte kilkaset milionów złotych. Miasto Gdańsk planuje budowę ulicy Nowej Portowej oraz ul. Andruszkiewicza, wydłużonej aż do terminalu kontenerowego wzdłuż Pomorskiego Centrum Logistycznego. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk planuje szereg projektów inwestycyjnych na swoim terenie, które będą stykać się z infrastrukturą tworzoną przez zarządcę sieci kolejowej i miasto.

Port podpisał trzy umowy na dotację unijną, która umożliwi sfinansowanie inwestycji infrastrukturalnych zaplanowanych na najbliższy okres w Porcie Gdańsk. Przekazanie umów podpisanych ze strony Brukseli nastąpi już niebawem - 22 listopada w Warszawie w Ministerstwie Rozwoju. Tym samym zapoczątkowany zostanie kolejny etap potężnego programu inwestycyjnego w Porcie Gdańsk, który potrwa do końca 2020 roku.

Jednym z przedsięwzięć będzie „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku”. Wartość to 28,7 mln euro czyli ponad 120 mln zł, w tym dotacja UE to 24,4 mln euro).

Nowe drogi i tory w porcie. Szykuje się ogromna inwestycja [MAPA]
portgdansk.pl

- Będzie jednym z największych przedsięwzięć drogowo-kolejowych w zakresie inwestycji realizowanych przez port i obejmie łącznie 6 kilometrów torów i 10 kilometrów dróg. Na realizację przedsięwzięcia w sumie składać się będzie aż 12 zadań, 7 drogowych i 5 kolejowych, przy czym dwa z nich nie będą realizowane z dotacji unijnych lecz w pełni sfinansowane zostaną przez port - informuje Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA.

Zbudowane zostaną dwa wiadukty drogowe w ciągu ul. Kontenerowej oraz nowo projektowanej ul. Nowa Portowa, która przebiegać będzie równolegle do głównej arterii komunikacyjnej w Porcie Zewnętrznym, tj. do Trasy Sucharskiego. Nowe wiadukty zapewnią bezkolizyjny ruch drogowy i kolejowy do terminalu kontenerowego DCT oraz w kierunku pozostałych terminali w porcie zewnętrznym.

Nowe drogi i tory w porcie. Szykuje się ogromna inwestycja [MAPA]
portgdansk.pl

Dodatkowo zmodernizowane zostaną dwa istniejące wiadukty drogowe - w ciągu ul. Portowa przechodzący nad torami kolejowymi i doprowadzający ruch samochodowy do terminalu masowego spółki Port Północny, nowo zbudowanego terminalu naftowego PERN oraz Pirsu LPG oraz wiadukt w ciągu ul. Kapitana Witolda Poinca usytuowany nad siecią rurociągów, doprowadzający ruch w kierunku Terminalu Paliw Płynnych. Konstrukcje z lat 70. mogą unieść 30 ton. Po modernizacji ich nośność wzrośnie do 50 ton i będzie taka sama jak nowych wiaduktów. Razem z modernizacją i budową wiaduktów odnowione i połączone z Trasą Sucharskiego zostaną ulice, w których ciągu się znajdują.

Istniejąca ul. Kontenerowa zyska dwa pasy ruchu co znacznie zwiększy jej przepustowość, będą mogły po niej poruszać się także cięższe samochody ciężarowe.

Zmodernizowana zostanie także infrastruktura kolejowa na terenie portu m.in. prowadząca do terminalu masowego spółki Port Północny. Modernizacji poddane zostaną także tory kolejowe prowadzące do planowanego przez firmę OT Logistics terminalu agro. Najbardziej zmieni się połączenie kolejowe z terminalem kontenerowym. Obecnie jest jeden tor, docelowo będą dwa zapewniające ruch składów towarowych w dwóch kierunkach jednocześnie na całej długości.

Dodatkowo na terenach portowych, za stacją Port Północny i węzłem drogowym prowadzącym do tunelu pod Martwą Wisłą, (na styku Trasy Słowackiego z Trasą Sucharskiego), zaplanowano budowę trzech torów postojowych, umożliwiających oczekiwanie pociągów na obsługę w terminalach głębokowodnych.

Jacek Klein

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.