Nauczyciele i uczniowie: maturę z matematyki powinno się powtórzyć

Czytaj dalej
Fot. Przemyslaw Swiderski
Anna Mizera-Nowicka

Nauczyciele i uczniowie: maturę z matematyki powinno się powtórzyć

Anna Mizera-Nowicka

Pojawiają się głosy, że na rozszerzonej matematyce pojawiło się zadanie spoza wymogów maturalnych. CKE jednak temu przeczy.

Ważne! Jak sprawdzić wyniki matur 2017? Zobacz poradnik "krok po kroku"

- Zadanie z czworościanem, w którym umieszczono kulę, to jakiś żart. Było za trudne - mówił nam tuż po maturze z rozszerzonej matematyki Tymon, uczeń Zespołu Szkół Łączności w Gdańsku. Podobnego zdania są nauczyciele matematyki i uczniowie z V Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, którzy uważają, że egzamin z matematyki powinno się powtórzyć.

- W „Nowej podstawie programowej i wymaganiach egzaminacyjnych” jest tabela, w której zostało wypisane, jakie treści z matematyki uczeń powinien umieć do matury na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Gdy sprawdzimy dział dotyczący „stereometrii”, przekonamy się, że uczeń z tej dziedziny musi znać dwie rzeczy: przekroić sferę płaszczyzną i wiedzieć, co się wtedy stanie, oraz przekroić graniastosłup lub ostrosłup. Na maturze w taki ostrosłup włożono kulę. Aby rozwiązać to zadanie, uczeń musiał obliczyć promień tej kuli. A takich wymagań nie ma w standardach maturalnych. Tego typu zadania zdarzają się w podręcznikach, ale nie ma ich w wymogach maturalnych - przekonuje Marzena Węcławska, matematyk z V LO w Gdańsku. - Razem z innymi nauczycielami matematyki wystosowaliśmy do Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku pismo, w którym pytamy, które standardy maturalne realizuje to zadanie. Czekamy na odpowiedź.

05.05.2017 gdanskiii liceum ogolnoksztalcace ( topolowka ) matura 2017 z matematykifot. przemyslaw swiderski / polska press / dziennik baltycki

Pisanie odwołań rozpatrują także abiturienci - najpierw do gdańskiej OKE, a jak będzie trzeba, to także do kolegium arbitrażu egzaminacyjnego, które ma działać właśnie od tego roku. Zdaniem wielu - także nauczycieli - matura powinna się jednak odbyć jeszcze raz.

- Wydaje mi się, że byłoby uczciwie wobec uczniów, gdyby dla chętnych maturzystów przeprowadzono ponowny egzamin z matematyki. Taka sytuacja była w zeszłym roku, dotyczyła informatyki - mówi nauczycielka z V LO. - Nasi uczniowie nie ocenili tego egzaminu jako szczególnie trudny, więc pewnie wielu z nich uzyska dobre wyniki, mimo tego zadania. Ale są uczelnie, np. Szkoła Główna Handlowa, gdzie podczas rekrutacji naprawdę liczy się każdy punkt.

Tymczasem szefowa OKE w Gdańsku informuje, że na razie nie dotarły do niej żadne skargi związane z maturą z matematyki. Z kolei dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej przekonuje, że tego typu zadanie z czworościanem miało prawo się pojawić. - Zadanie było trudne, ale nie było spoza podstawy programowej. Sprawdzało umiejętność tworzenia strategii rozwiązania problemu - mówi dr Marcin Smolik. Zapewnia też, że wcześniej recenzowało je kilkunastu specjalistów, którzy nie mieli zastrzeżeń.

- W zadaniu nr 9 nie wymagano od zdających znajomości pojęcia kuli wpisanej w bryłę. Pojawiło się sformułowanie „… umieszczono kulę tak, że ma ona dokładnie jeden punkt wspólny z każdą ścianą czworościanu”. Tym czworościanem był ostrosłup trójkątny o wszystkich krawędziach równych, zatem bryła, o której jest mowa w podstawie programowej - podkreśla dr Marcin Smolik.

Anna Mizera-Nowicka

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.