Martwisz się o swoje dziecko? Poradź się fachowca

Czytaj dalej
Fot. Radek Koleśnik
Marzena Sutryk

Martwisz się o swoje dziecko? Poradź się fachowca

Marzena Sutryk

Rozmowa z psychopedagog Amelią Jagusiak-Kołtun o Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju.

Co w momencie, kiedy zauważamy, że z naszym dzieckiem dzieje się coś niepokojącego? Gdy w zachowaniu malucha nie wszystko wpisuje się w tzw. normy. I dopada nas zderzenie z szarą rzeczywistością, gdyż w dobie internetu - informacji uzyskiwanych praktycznie „od ręki”, tak naprawdę jesteśmy pozostawieni sami sobie i zazwyczaj nie mamy pojęcia, gdzie szukać pomocy, jakichkolwiek informacji, porad czy wskazówek.

Jako psychopedagog wielokrotnie doświadczam w swojej pracy sytuacji, gdzie zatroskani rodzice, wręcz wołają o pomoc i czują zarazem ogromną wdzięczność i ulgę, kiedy po wielu bezowocnych poszukiwaniach otrzymują w końcu fachową pomoc, jak również rzetelną informację o metodach pracy z dzieckiem w domu oraz pomocnej terapii, która dodatkowo wspomoże rozwój ich dziecka.Jedną z takich form pomocy jest Wczesne Wspomaganie Rozwoju (WWR). Zatem czym ono jest? Mianem Wczesnego Wspomagania Rozwoju określamy wielostronne działania ukierunkowane na dziecko, u którego stwierdzono, poparte stosowną diagnozą, nieprawidłowości rozwojowe bądź też, kiedy istnieje podejrzenie tychże nieprawidłowości.

Zadaniem Wczesnego Wspomagania Rozwoju jest stymulowanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od momentu zatwierdzenia danej nieprawidłowości do czasu rozpoczęcia przez dziecko nauki w szkole.

Płaszczyzna tego rodzaju oddziaływań jest dość szeroka i zależna od specyfiki rozpoznanych przez specjalistów anomalii rozwojowych. Może dotyczyć m.in. sfery społeczno - emocjonalnej, komunikacji, sfery poznawczej, sprawności motorycznej, itp.

Program Wczesnego Wspomagania Rozwoju obejmuje każde dziecko, u którego zauważono niepokojące objawy w początkowym stadium rozwoju do chwili objęcia dziecka programem szkolnym.

Ponadto do głównych zadań Wczesnego Wspomagania Rozwoju należy pomoc rodzinie dziecka.

Wobec tego, jakie kroki należy poczynić, by dziecko mogło zostać objęte programem Wczesnego Wspomagania Rozwoju?

Jeżeli rodzic jest zaniepokojony nietypowym zachowaniem, jak również osobliwym rozwojem swojego dziecka, powinien niezwłocznie udać się z wizytą zarówno do lekarza pediatry, jak i do najbliższej publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, położonej w danym mieście lub gminie. Zespół specjalistów dokonuje analizy, biorąc pod uwagę rozwój psychomotoryczny dziecka, a następnie tworzy całościowy plan diagnozy funkcjonalnej. W oparciu o niniejsze badania poradnia wystawia należytą opinię i uwzględnia dziecko (bądź też nie, jeśli rozwój dziecka nie budzi żadnych zastrzeżeń) do objęcia terapią Wczesnego Wspomagania Rozwoju.

Podsumowując, by maluch mógł zostać zakwalifikowany do zajęć WWR, niezbędna jest adekwatna opinia publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej. W mocy pozostają również opinie wydane przez niepubliczne poradnie psychologiczno - pedagogiczne przed 1 lutego 2017 roku. Po otrzymaniu niniejszego dokumentu rodzic winien udać się do odpowiedniej instytucji specjalizującej się we Wczesnym Wspomaganiu Rozwoju.

Pomoc dziecku i jego rodzinie, sprowadza się do utworzenia zespołu terapeutycznego, który tworzą osoby odpowiednio wykwalifikowane oraz posiadające stosowne uprawnienia do pracy z dziećmi zaburzonymi i niepełnosprawnymi, m.in. pedagog, psycholog, logopeda oraz inni specjaliści, jeżeli wskazują na to potrzeby dziecka.

Zespół w pierwszej kolejności tworzy plan, określając w nim cele i zadania do pracy z dzieckiem oraz jego rodziną. Terapeuci udzielają informacji o przebiegu terapii, postępach, wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, a także służą rozmową i wsparciem terapeutycznym dla rodziny.

Gdzie jest prowadzone Wczesne Wspomaganie Rozwoju, w jakich placówkach?

Wczesne Wspomaganie Rozwoju może odbywać się w takich placówkach, jak przedszkole, szkoła, poradnia psychologiczno-pedagogiczna oraz inne placówki, które posiadają należyte środki dydaktyczne oraz sprzęt konieczny w realizacji wczesnego wspomagania.

Zajęcia w zakresie WWR obejmują wymiar od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od psychofizycznych możliwości dziecka. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju ustala harmonogram spotkań i działań z uwzględnieniem rodziny dziecka, sporządza, a następnie realizuje zadania indywidualnego programu WWR oraz wsparcia rodziny dziecka, koordynator nadzoruje pracę zespołu i wraz z nim dokonuje okresowej oceny postępów dziecka, analizuje postępy dziecka oraz skuteczność pomocy udzielonej rodzinie, modyfikuje indywidualny program WWR, prowadzi skrupulatną dokumentację czynności podejmowanych w ramach WWR.

Marzena Sutryk

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.