Mają koncepcję na port w Ustce

Czytaj dalej
Fot. Fot. mariusz surowiec
Bogumiła Rzeczkowska

Mają koncepcję na port w Ustce

Bogumiła Rzeczkowska

Kolejny krok do przodu postawił Urząd Morski w Słupsku, który zlecił opracowanie koncepcji rozbudowy portu w Ustce.

- Wstępna koncepcja, z którą wystąpimy o środki unijne z programu rybackiego, jest już prawie gotowa. Projektanci ją jeszcze uzupełniają - mówi Kazimierz Kuzyniak, naczelnik wydziału techniczno-inwestycyjnego i robót czerpalnych Urzędu Morskiego w Słupsku. - Najprawdopodobniej już w kwietniu złożymy dokumentację aplikacyjną o dofinansowanie. To jednak na razie wstępna koncepcja, a nie konkretny projekt budowlany. Ten dopiero powstanie. Planujemy ogłosić przetarg w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.

To oznacza, że firma, która zdobędzie to całkiem spore zamówienie publiczne, o wstępnej szacunkowej wartości przekraczającej 50 milionów euro, będzie zobowiązana do zaprojektowania i jednocześnie wybudowania nowego portu w Ustce.
Pierwotnie port po pieniądze ustawił się w kolejce do Ministerstwa Rozwoju w ramach rekompensat dla regionu za tarczę antyrakietową w Redzikowie.

Jednak Ustka rozpoczęła rozmowy z ministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

- Zapadła decyzja, by port modernizować - mówi burmistrz Ustki Jacek Graczyk. - Czekamy na ogłoszenie naboru wniosków.
Podczas wizyty w Ustce minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zapewnił, że jego celem jest modernizacja portu usteckiego, który jest centrum rybołówstwa morskiego na Wybrzeżu.

Jeśli więc do przebudowy dojdzie, to zmieni się wizerunek, funkcjonalność, a przede wszystkim parametry portu. Powstanie nowe nabrzeże przeładunkowe. Maksymalne zanurzenie statków powiększyć się ma do siedmiu metrów. Nabrzeża mają być uzbrojone w instalacje sanitarne, punkty poboru wody, sieć energetyczną i kanalizację teletechniczną. Nabrzeże na falochronie portowym po zachodniej stronie ma mieć też możliwość wyładunku towarów bezpośrednio na pociąg. W awanporcie powstanie obrotnica o średnicy do 200 metrów. Zachodni falochron zostanie przesunięty o 200 metrów, a odległość między głowicami falochronów osiągnie 80 metrów.

Bogumiła Rzeczkowska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.