Marzena Sutryk

Magistrala Nadbałtycka? PKP zastanawia się nad jej przebiegiem

Magistrala Nadbałtycka? PKP zastanawia się nad jej przebiegiem
Marzena Sutryk

Spółka PKP PLK zastanawia się nad nowym przebiegiem Magistrali Nadbałtyckiej.

Plany są imponujące i ambitne. Spółka kolejowa ogłosiła przetarg na przygotowanie dokumentacji - tzw. studium wykonalności dla połączenia na trasie Trójmiasto - Szczecin na odcinku Słupsk - Koszalin - Stargard/Kołobrzeg - Goleniów obejmującym linie kolejowe nr 202 i 402 wraz z elektryfikacją brakujących odcinków.

- Prace na linii kolejowej nr 202 oraz 402, z uwagi na położenie linii, są istotne dla zwiększenia dostępności północno-zachodnich regionów Polski i w związku z tym ważne dla podniesienia spójności transportu kolejowego Europy - czytamy w opisie zamówienia.

Ten, kto wygra przetarg, ma sprawdzić, jaki potencjał kryje linia 402 i co zrobić, aby chętniej korzystali z niej pasażerowie. Będzie też musiał zbadać, jakie inwestycje są konieczne, by podnieść prędkość na istniejącej linii 202 i poprawić jej przepustowość.

Wykonawca ma przeanalizować dostosowanie parametrów (lub wybudowanie nowych) linii kolejowych na odcinku Słupsk - Koszalin do 160 km/h oraz 200 km/h oraz do podobnych parametrów odcinki Koszalin - Stargard, Koszalin - Kołobrzeg oraz Kołobrzeg - Goleniów.

Jak podaje serwis branżowy http://www.rynek-kolejowy.pl, elektryfikacja odcinka linii 402 między Kołobrzegiem a Goleniowem doprowadziłaby do otwarcia zupełnie nowego korytarza transportowego. Np. część pociągów TLK kursujących między Trójmiastem a Szczecinem mogłaby pojechać przez Kołobrzeg bez konieczności zmiany lokomotywy na spalinową; przejazd przez Kołobrzeg i Gryfice byłby konkurencyjny czasowo w stosunku do jazdy przez Świdwin i Stargard (linia 202), a przy tym mógłby obsłużyć podobną lub większą liczbę pasażerów.

W sezonie dla przewoźników dalekobieżnych otworzyłaby się zupełnie nowa możliwość trasowania pociągów bez konieczności kończenia ich biegu w Kołobrzegu, czy układania tras kombinowanych. Pasażerowie mieliby też łatwy dostęp do lotniska w Goleniowie. Tyle o podstawowych założeniach.

Studium wykonalności będzie realizowane w ramach projektu zawartego w Krajowym Programie Kolejowym na lata 2014 - 2020. Szacunkowa wartość dokumentacji przedprojektowej to 5 mln zł netto.

Marzena Sutryk

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikbaltycki.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.