Kartuzy doczekają się swojego trzeciego dworca kolejowego [HISTORIA, ZDJĘCIA]

Czytaj dalej
Janina Stefanowska

Kartuzy doczekają się swojego trzeciego dworca kolejowego [HISTORIA, ZDJĘCIA]

Janina Stefanowska

W listopadzie stary dworzec kolejowy w Kartuzach zostanie rozebrany. Nowy obiekt powstanie do listopada 2017 roku - jako węzeł integracyjny.

Zaledwie 28 października uroczyście otwarto I etap obwodnicy Kartuz, która zmieniła wizerunek miasta, a już za miesiąc stolica Kaszub będzie znów odmieniona - z powierzchni zniknie obecny budynek dworca kolejowego. Choć nie jest on reprezentacyjnym punktem miejscowości, przed laty był centrum komunikacyjno-handlowym.

Ponad 100 lat temu kolej dała impuls do rozwoju osady - i dworzec stał się zaczątkiem układu urbanistycznego Kartuz. Stąd wytyczono ulicę Dworcową, oś komunikacyjną tworzącego się miasta. W 1953 roku w miejsce zniszczonego w marcu 1945 roku pierwszego, zabytkowego dworca z 1886 r. zbudowano pospolity klocek. Gdy kolej przestała funkcjonować w Kartuzach, budynek wykorzystano na sklepy, punkty usługowe.

W 2015 r. do Kartuz wróciła kolej w projekcie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która w myśl nowych trendów połączy różne sposoby podróżowania. Powstaje więc węzeł integracyjny. Jego wykonawca, firma Budimex, planuje w tym roku rozebranie budynku dworca i rozpoczęcie prac rozbiórkowych przed targowiskiem.

- Ponieważ w tej okolicy powstać mają ścieżki rowerowe, zdejmiemy obecną nawierzchnię dróg, chodników przed targowiskiem - wyjaśnia Aleksandra Kowalska, koordynator robót drogowych Budownictwa Komunikacyjnego Budimeksu. - Wystąpią utrudnienia dla mieszkańców - zamknięcie terenu przed targowiskiem, dojście do peronu chodnikiem tymczasowym wokół budynku dworca i zamknięcie parkingu wzdłuż torów - tłumaczy Kowalska.

Lada dzień pasażerowie SKM muszą się liczyć ze zmianą dojścia do peronu - budowlańcy zamkną przejście między budynkami dworcowymi i wyprowadzą obejście na nieutwardzony parking.


Rusza budowa nowego dworca - listopad 2016

NOWY DWORZEC

Zaprojektowano go jako trzykondygnacyjny budynek o łącznej powierzchni użytkowej 724,24 m kw. Na parterze znajdzie się strefa obsługi pasażera - kasy, punkt informacyjny oraz ogólnodostępne toalety. Przy dworcu znajdować się będą wiaty postojowe dla rowerów, parking z 76 miejscami postojowymi oraz miejsce dla taksówek.

Nie zabraknie miejsca dla punktów handlowo-usługowych. Nastąpi ponadto przeniesienie obelisku upamiętniającego kolejarzy węzła kartuskiego poległych w okresie drugiej wojny światowej.

DWORZEC W KARTUZACH - HISTORIA:

Za miesiąc nie będzie już obskurnego budynku dworca kolejowego w Kartuzach. Obecny obiekt powstał w 1953 roku. Zastąpił elegancki dworzec z 1886 roku, który został zniszczony w marcu 1945 roku.

Kartuzy doczekają się swojego trzeciego dworca kolejowego [HISTORIA, ZDJĘCIA]
J. Stefanowska W Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie jest obraz przedstawiający dawny kartuski dworzec (ten z 1886 r.)

Pierwsza linia kolejowa została doprowadzona do Kartuz z Pruszcza Gdańskiego w 1886. Wtedy zbudowano charakterystyczny dworzec ze spadzistym dachem. Z czasem umieszczono w nim stację telegraficzną. Stacja kolejowa Kartuzy była stacją czołową.
Niestety, dworzec nie przetrwał II wojny światowej. Został wysadzony.

Kartuzy doczekają się swojego trzeciego dworca kolejowego [HISTORIA, ZDJĘCIA]

Drugi dworzec z zapleczem pobudowano w 1953 r. W latach 1980 zmodernizowano stację kolejową, utworzono plac przeddworcowy. Zbudowano przystanek Leszno Kartuskie między Somoninem a Kartuzami.

Kartuzy doczekają się swojego trzeciego dworca kolejowego [HISTORIA, ZDJĘCIA]
J. Stefanowska Napis dworzec "Kartuzy" na budynku kolejowym

Z czasem zlikwidowano połączenie Kartuzy – Gdynia, potem ruch pasażerski do Pruszcza Gdańskiego. W 2000 r. uległa likwidacji trasa do Lęborka. Ostatecznie zamknięto dworzec, gdy w 2003 r. zawieszono ostatnie połączenie Kartuzy – Somonino – Kościerzyna.

Gdy kolej przestała funkcjonować w Kartuzach, obiekt dworcowy wykorzystano na sklepy, punkty usługowe.

O świetności miasta z trzema liniami kolejowymi - do Gdyni, Kościerzyny i Lęborka - przypominały już tylko inskrypcje, które pojawiły się na dworcowym budynku w stulecie pierwszej linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Kartuz.

W 2015 roku Pomorska Kolej Metropolitalna przywróciła połączenie sprzed wojny między Kartuzami a Gdańskiem Wrzeszczem.

Janina Stefanowska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikbaltycki.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.