Brak opłaty paliwowej spowodował zamieszanie z powrotem „schetynówek”

Czytaj dalej
Fot. 123rf
Maciej Pietrzak

Brak opłaty paliwowej spowodował zamieszanie z powrotem „schetynówek”

Maciej Pietrzak

Województwo pomorskie na budowę dróg lokalnych w 2018 r. dysponuje kwotą ponad 60 mln zł. Są jednak duże kontrowersje wokół kryteriów przyznawania samorządom tych środków.

Rząd jakiś czas temu wycofał się z wprowadzenia Funduszu Dróg Samorządowych, który miał być finansowany z nowej opłaty paliwowej i zastąpić Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych, czyli tzw. schetynówki. Fiasko powstania funduszu oznaczało, że budowa dróg gminnych i powiatowych nadal będzie finansowana ze starego mechanizmu.

Problem w tym, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zaproponowało istotne zmiany w dotychczasowych kryteriach oceny wniosków w ramach NPPDL, co spotkało się z krytyką samorządowców. Kwestia podziału środków wciąż jest niejasna, a ogłoszenia o naborze do nowej edycji „schetynówek” urzędy wojewódzkie powinny opublikować już na początku sierpnia, czyli na miesiąc przed ich startem.

W tegorocznym rozdaniu pieniędzy z NPPBL na Pomorzu dofinansowaniem w wysokości ponad 43 mln zł objęto 23 inwestycje. Ich łączna wartość wyniosła natomiast ponad 100 mln zł. Te pieniądze pozwoliły na budowę bądź modernizację ponad 77 km dróg. Pula środków na „schety-nówki” na przyszły rok jest jeszcze większa - do dyspozycji jest ponad 60 mln zł. Samorządowcy mają więc o co zabiegać, dlatego tym bardziej niepokoi ich zmiana kryteriów oceny wniosków.

Resort infrastruktury i budownictwa zaproponował przede wszystkim nowe kryterium dochodowe, w którym nie wiadomo, czy będą brane pod uwagę tylko dochody własne samorządów, czy też subwencje wypłacane z budżetu państwa, z których korzysta zdecydowana większość gmin. Przy ocenie wniosków zmniejszyła się też np. waga kryterium technicznego z 20 do 12 pkt i pojawiły się zupełnie nowe kryteria takie jak chociażby „wsparcie bezpieczeństwa ruchu drogowego”. Dla części samorządów to o tyle kłopotliwe, że fazę projektową niektórych inwestycji rozpoczęły już w zeszłym roku na starych zasadach.

W 2017 roku dofinansowaniem zostało objętych 77 km pomorskich dróg lokalnych

MIiB podkreśla, że prace nad wspomnianymi zmianami trwały od wielu miesięcy i były konsultowane z samorządowcami. Na ostatnim posiedzeniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego 19 lipca przedstawiciele władz lokalnych zaopiniowali je jednak negatywnie.

Pomorscy samorządowcy podkreślają, że sytuacja rzeczywiście jest mocno zagmatwana. Reda przygotowuje się do złożenia we wrześniu wniosku o budowę ul. Polnej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 6-7 mln zł. I jak podkreśla burmistrz miasta, bez wsparcia finansowego samorząd nie jest w stanie sam tego zrealizować.

- W ogóle nie rozumiem tego całego zamieszania. Program działa od wielu lat i nie powinien być uzależniony od rządowej daniny. Z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych korzysta wiele samorządów. Te dofinansowania przeznaczane są na bardzo ważne inwestycje, jakimi są drogi. Problemy z tym programem mogą mieć wpływ na rozwój Polski - mówi Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy.

- Nie rozmawialiśmy jeszcze o wyborze ulicy, którą chcielibyśmy wyremontować dzięki dotacji, bo nie znamy jeszcze terminów naboru ani zasad - mówi Adam Burczyk, wiceprezydent Tczewa. - Nie wiemy, czy zostanie zachowany podział inwestycji na drogi powiatowe i gminne oraz jakie rozwiązania będą dodatkowo premiowane. Technicznie na pewno będziemy przygotowani do złożenia wniosku.

Władze gminy Gniew chcą wyremontować ul. Partyzantów w Gniewie.- Rzeczywiście, na złożenie wniosku może być mało czasu, ale będziemy gotowi - zapewnia burmistrz Maria Taraszkiewicz-Gurzyńska. - Konkurs to konkurs, różnie może się skończyć, ale jestem optymistką i wierzę w otrzymanie dotacji.

Starostwo powiatowe w Lę-borku przygotowało dwie dokumentacje na „schetynówki”. - Wiemy o zmianach w kryteriach oceny wniosków, natomiast liczymy, że otrzymamy dofinansowanie z programu przebudowy dróg lokalnych na nasze projekty - przyznaje Krzysztof Król, sekretarz powiatu lęborskiego. - W drodze na Popowo planujemy budowę ronda, chcemy również przebudować drogę do Janowic.

- Nabór zostanie ogłoszony i przeprowadzony zgodnie z obowiązującymi terminami (1-15.09, przyp. red.) - zapewnia Małgorzata Sworobowicz, rzecznik wojewody pomorskiego.(PZ, TS, ROG)

Maciej Pietrzak

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.