Biurowy boom w Trójmieście

Czytaj dalej
Fot. Archiwum
Jacek Klein

Biurowy boom w Trójmieście

Jacek Klein

Trójmiasto wyrasta na pierwszoligowy rynek biurowy. Inwestycji w nowe powierzchnie jest wiele, co wpływa na wzrost liczby transakcji najmu przez światowe firmy i zainteresowanie funduszy inwestycyjnych

Obecnie na rynku trójmiejskim jest dostępne około 700 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej. W ciągu zaledwie dekady rynek biurowy w Trójmieście zdążył się narodzić i dojrzeć. W latach 2017-2019 na rynek ma trafić kolejne 200 tys. m kw. i wszystko wskazuje na to, że to nie koniec biurowego boomu nad morzem.

-

Ze względu na deficyt atrakcyjnych powierzchni biurowych Trójmiasto przez długi czas było postrzegane przez zagranicznych inwestorów jako niewykorzystany jeszcze talent pool z dostępnością kadry i atrakcyjnymi warunkami zatrudniania. Potrzeba było jednak inwestycji biurowych, żeby ten potencjał uwolnić

- komentuje Adam Schroeder, starszy negocjator w dziale powierzchni biurowych Cushman & Wakefield.

Nad morzem się buduje...

W ciągu 5 ostatnich lat zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej w Trójmieście podwoiły się. Tylko w pierwszej połowie 2016 roku zasoby nowoczesnej powierzchni biurowej zwiększyły się o 52 tys. m kw., osiągając poziom ok. 630 tys. m kw. Realizowane są kolejne etapy Olivia Business Centre, Alchemii. Oddany do użytku został Tryton w Gdańsku oraz wkomponowany w Dolne Miasto Zefir - pierwszy etap kompleksu Pomerania Office Park dewelopera Unimor Development SA. Nowoczesny obiekt, oferujący 5 tys. m kw. biur, powstał w ramach rewitalizacji jednego z budynków dawnych zakładów Unimor.

- Gdy rozpoczynaliśmy prace nad tym projektem, niewiele osób potrafiło sobie wyobrazić, że właśnie w tej części Trójmiasta może powstać nowoczesny biurowiec. Konsekwentnie jednak realizowaliśmy naszą strategię rewitalizacji i dziś możemy oficjalnie otworzyć obiekt, który nie tylko reprezentuje bardzo dobrą funkcjonalność i wysokie standardy wykończenia, ale także doskonale komponuje się z zabudową tego historycznego rejonu Gdańska - mówił Krzysztof Paul, prezes zarządu Unimor Development SA.

Kolejnym etapem Pomerania Office Park będzie biurowiec Atol.

Pomimo rosnącej liczby inwestycji wskaźnik pustostanów utrzymywał się w ub. roku wciąż na dobrym dla rynku poziomie, blisko 13 proc.

Według danych Cushman & Wakefield, w latach 2017-2019 na trójmiejski rynek może trafić ponad 200 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej, z czego ponad połowa planowana jest na 2017 rok.

- Warto podkreślić, że średnio 20 proc. powierzchni biurowej planowanej na 2017 r. jest już wynajęte. W związku z trwającą obecnie luką podażową, przejawiającą się w małej ilości nowych dostępnych projektów, obserwujemy wzrost liczby transakcji przednajmu na projekty biurowe będące w budowie, które zostaną uruchomione w 2017 roku - analizował pod koniec ub. roku Adam Schroeder z Cushman & Wakefield.

kupuje...

Według firmy Cushman & Wakefield, dowodem dojrzałości i atrakcyjności trójmiejskiego rynku biurowego jest również zainteresowanie inwestorów instytucjonalnych. Na rynku biurowym poza Warszawą popyt ze strony core’owych (długoterminowych) funduszy inwestycyjnych wciąż przewyższa podaż ciekawych projektów biurowych. Trójmiejski rynek coraz częściej przyciąga inwestorów właśnie ze względu na stale powiększający się rynek najmu, a także wysoką jakość projektów. Dowodem tego są niedawne transakcje sprzedaży dwóch etapów kompleksu Alchemia, które zrealizowane zostały z dwoma różnymi podmiotami, potwierdzeniem są także transakcje sprzedaży takich obiektów jak Opera Office, Neptun Office Center. Kolejną transakcją pokazującą atrakcyjność Trójmiasta było nabycie kompleksu Allcon@park przez Intel Technology Poland.

... i zatrudnia

Boom na rynku biurowym przekłada się bezpośrednio na sytuację na rynku pracy.

- Trójmiasto jest czwartym ośrodkiem SSC/BPO w Polsce, po Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Według ABSL, w centrach usług dla biznesu w regionie pracuje 16 900 osób. Wzrost sektora generuje nie tylko rozwój rynku pracy, ale przekłada się również na rozwój rynku biurowego - informuje Karol Patynowski, dyrektor w Dziale Reprezentacji Najemcy w firmie doradczej JLL.

Firmy tej branży utrzymują wysokie tempo rozwoju wraz z pozyskiwaniem nowych klientów i zleceń.

- Wyzwaniem, z jakim w 2016 roku przyszło się zmierzyć sektorowi BPO, była konkurencyjność kadrowa. Centra CRM (customer relations management), takie jak Transcom Worldwide, poszukiwały głównie pracowników posługujących się biegle językami obcymi. Branża BPO w naszym kraju obfituje w projekty językowe - w Polsce jest ok. 940 centrów usług dla biznesu, w których wykorzystuje się łącznie 40 języków. Rośnie zatem zapotrzebowanie na kandydatów z kompetencjami lingwistycznymi. W 2017 roku swoje miejsce na rynku na pewno utrzymają firmy, które tak jak my wdrażają strategię Multilingual Hub - mówi Marek Szul, country manager Transcom Worldwide Poland.

Obecnie firma zatrudnia blisko 170 specjalistów, którzy świadczą usługi w 15 językach, a w Gdańsku stworzyła swoiste zagłębie językowe.

- Najliczniejsze są zespoły niemiecko- i francuskojęzyczne, które powiększaliśmy w 2016 roku i będziemy nadal rozbudowywać już w dwóch pierwszych kwartałach tego roku. Zapotrzebowanie na pracowników władających tymi językami stale rośnie, a eksperci HR prognozują, że w 2017 roku będą one szczególnie pożądane przez pracodawców w całej branży - dodaje Marek Szul.

Duża konkurencyjność w sektorze BPO powoduje także, że poszukiwani są pracownicy z różnych grup wiekowych i dostrzega się potencjał w grupie 50+.

- W naszej firmie zatrudnienie osób powyżej 50 roku życia rośnie nawet o 15 proc. rocznie. Obecnie w trzech oddziałach - Gdańsku, Olsztynie i Białymstoku - pracuje kilkadziesiąt osób powyżej 50 roku życia - najwięcej w Trójmieście, a biorąc pod uwagę trwające rekrutacje, ta liczba może się podwoić na koniec 2017 roku. Przewiduję, że będzie to trend dla całej branży, bo o młodych ludzi coraz trudniej, a za zatrudnianiem starszych pracowników przemawia ich doświadczenie, lojalność i zaangażowanie - nadmienia country manager Transcom Worldwide Poland.

Zwraca uwagę, że ewoluuje cały sektor BPO, także call center. Firmy z branży świadczą coraz bardziej wyspecjalizowane usługi z naciskiem na wielokanałowość długotrwałych relacji z klientami. Wykorzystujemy zaawansowane systemy obsługujące nie tylko linie telefoniczne, lecz także strony internetowe, e-maile, web chaty, aplikacje mobilne i media społecznościowe.

Jacek Klein

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dziennikbaltycki.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.